Utan en sänkning av koncessionsavgifterna, kommer reklamradion inte att kunna vara med i den planerade digitalradiosatsningen nästa år. Det säger både Christer Modig, vice VD på MTG Radio, och Staffan Rosell, VD på SBS Radio.
”Vi ser att det inte finns något stöd för digitalisering från regeringen och vi kan inte plöja ned pengar i digitalradion när vår huvudaffär går med förlust” säger Staffan Rosell.
”Det finns ingen möjlighet. Vi får lov att lägga in i våra prognoser för 2010 att vi har koncessionsavgifterna kvar. Det blir radio på sparlåga. När vi fick utredningen såg vi framför oss ett radio-Sverige med 20-30 nationella radiokanaler de närmaste åren. Nu känner vi att regeringen drar i nödbromsen” säger Christer Modig.
Sveriges Radio har sagt att en förutsättning för att public service-radion ska göra en nysatsning på digitalradio är att även de kommersiella bolagen finns med.
Pingback: RadioAssistant.com - Because We Love Radio