Nästan fördubblad poddlyssning via Spotify

Poddlyssningen på Spotify ökade med 50 procent mellan det första och andra kvartalet, visar Spotifys senaste kvartalsrapport. Sedan årsskiftet har lyssnandet nästan fördubblats.

Spotify har haft poddar på sin plattform sedan 2015 och är nu näst störst som distributör efter Apple. Det senaste året har Spotify ökat investeringarna i poddar och har dessutom sett till att de exponeras bättre. I våras köpte bolaget upp producenterna Gimlet Media och Parcast liksom Anchor, som utvecklar reklamförsäljning för poddar. Antalet poddtitlar har ökat och bland annat finns sedan i höstas alla poddar från Acast och Bauer Medias Radioplay på Spotify. Den senaste affären gjordes med produktionsbolaget Higher Ground, som ägs av Barack och Michelle Obama.

Spotify har tidigare sagt att bolaget kommer att satsa 500 miljoner dollar på poddar och bolagets VD Daniel Ek uppskattar att poddar i framtiden kommer att stå för 20 procent av lyssningen på Spotify.

Spotify ökade under andra kvartalet sina prenumerationsinkomster med 31 procent till 1,5 miljarder euro. Totalt har Spotify nu 232 miljoner användare, varav 108 miljoner till betalversionen Spotify Premium. Reklamintäkterna steg med 34 procent till 165 miljoner euro. Spotifys förlust minskade från 90 till 3 miljoner euro för andra kvartalet.

Share