Lyssnarsiffror vecka 30-31 2019: Rix drar ifrån Mix, Star går om P3

Rix FM har de senaste tre veckorna varit större än konkurrenten Mix Megapol i Kantar Sifos PPM-mätning. Ledningen hade förra veckan vuxit till 2,1 procentenheter.

Under vecka 5 och vecka 22 i år hade Rix FM fler lyssnare än Mix Megapol i PPM, vilket inte hade hänt sedan PPM infördes i januari 2013. Då var skillnaden bara en tiondels procentenhet. Dessutom hade de två kanalerna exakt samma dagliga räckvidd vecka 36 förra året och vecka 21 i år.

Till skillnad från vecka 5 och vecka 22 är Rix FM nu även större när det gäller marknadsandel, alltså andel av den totala lyssningstiden. Rix FM hade förra veckan en daglig räckvidd på 7,7 procent – en procentenhet mer än Mix Megapol.

De senaste två veckorna har NENT-s goldieskanal Star FM varit större än P3, vilket inte har hänt tidigare. Vecka 30 var ledningen en halv procentenhet och förra veckan en tiondel. Därmed är fyra kommersiella kanaler nu större än P3.

Daglig räckvidd anger andelen lyssnare som en genomsnittlig dag har lyssnat på en radiokanal minst tre sammanhängande minuter. Måttet anges i procent av befolkningen.

Sveriges Radio total samlar lyssnandet på P1, P2, P3 och P4. Bauer Media total samlar lyssnandet på Mix Megapol, NRJ och Rockklassiker. NENT Group total samlar lyssnandet på Rix FM och Star FM. Privat lokalradio total samlar Bauer Media total och NENT Group total. Totalsiffrorna avser utöver de större, i tabellerna särredovisade, kanalerna även ett antal mindre kanaler som Sveriges Radio, Bauer och NENT sänder lokalt via FM och/eller via webb.

Share