Acasts Johan Billgren: Tekniken tar oss till nästa nivå

johanbillgren2

Poddradion har de senaste två åren haft stor framgång. Svenska Acast har utvecklat en modell för att finansiera den nya branschen. Företaget har huvudkontor i Stockholm, men har även kontor i London och lanseras snart i USA.

Acasts idé är dels att erbjuda lyssnare ett enkelt sätt att hitta poddar, dels att etablera en mer flexibel lösning för reklam och sponsring. Acasts teknikchef Johan Billgren säger att det är ”tekniken som kommer ta oss till nästa nivå”.

”En podcastare med många lyssnare kan sälja reklam själv och ”hårdkoda” in den i podcasten. Men annonsörerna kan då inte välja när reklamen ska höras eller när en kampanj ska starta och sluta. Det beror på att tekniken inte har utvecklats, den ser ut som när podcasts dök upp 2004. Annonsörerna säger nej till det” säger Johan Billgren, som är teknikchef och medgrundare på Acast.

Acasts mål är att bygga morgondagens ekosystem för poddradio och enligt Johan Billgren har flera nu följt efter Acasts principer.

”Vi centraliserar säljet så att man kan köpa vertikalen. Annonsörer vill även ha uppföljning med statistik så att de kan rikta sig till olika åldrar och kön och dessutom lägga på mätningar från en tredje part. När det är på plats blir podcast ett effektivt annonsformat. Folk lyssnar ofta på podcasts i lurar och är därför uppmärksamma. Så bygger man en positiv spiral och det har vi lyckats med” säger Johan Billgren, som har en bakgrund på Spotify och Stim.

Förra året släppte Acast sin första originalpodcast. Spår är ett svenskt svar på amerikanska Serial, som enligt många är en stor orsak till poddformatets nya uppgång. En ny serie av Spår släpps snart.

”Vi kunde attrahera en väldigt välproducerad produktion, Spår, och det var första gången en sådan produktion inte valde en stor radiokanal. Vi får förslag hela tiden om nya produktioner” säger Johan Billgren.

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
Artikeln är ursprungligen publicerad på radiodagen.se.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share