Tonåringar hjälper P3 omdefiniera ordet radio

cajsalindberg2

Sedan några år genomför P3 flera projekt för att bättre nå framtidens radiolyssnare.

”P3 går bra idag och vi når ut till 25 procent av målgruppen, men vi måste ”steppa upp” för att nå framtidens lyssnare. Så vi har försökt att lära oss allt om tonåringarna och utifrån det ladda ordet radio med nya värden och dragit igång nya projekt” säger P3-chefen Cajsa Lindberg.

P3 har satsat mest på sidokanalerna P3 Star och P3 Din Gata. P3 Star har numera presentatörer.

”Vi har lagt mest krut på dem med nya aktiviteter. Vi kom på att vi inte ska göra det själva utan tillsammans med tonåringar. Varje vecka det senaste året har vi träffat tonåringar med tonvikt på gymnasieåldern. Tillsammans har vi definierat vad radio är, samlat fakta och haft fokusgrupper. Det är inte vi som vet bäst utan de som ska hjälpa oss definiera framtidens radio. Vi lärde oss att de inte är så konstiga som man kan tro. De gillar samma saker som oss andra som usik och TV-spel. Det är deras tekniska plattformar som är totalt annourlunda. De har hela världens medieutbud i sin ficka och når det på ett enklare sätt. De älskar musik och lever via sina smarta mobiler. De kräver att det vi gör är visuellt snyggt, att det fungerar tekniskt och att det ska finnas överallt. Vi kom fram till att vi måste ha innehåll i mobilen, se över själva innehållet och träffa tonåringarna” säger Cajsa Lindberg.

En följd av projektet blev den särskilda mobilapp som tidigare i år lanserades för P3-kanalerna.

”Vi konstaterade att vi måste ha en plattform på 17-åringens villkor. Om man är 17 kanske man inte känner till hela public service-strukturen så vi byggde en mobil plattform med fokus på musik. Man ska enkelt kunna se vad som spelas och scrolla i flödet och se kommande låtar, flippa mellan kanalerna genom att swipa, öppna låtar i Spotify, trycka på hjärtat i appen för att lägga till dem som favoriter och skicka rekommendationer till kompisar. Vi byggde appen tillsammans med tonåringarna och ska vidareutveckla den med dem utefter vad vi lär oss” säger Cajsa Lindberg.

Även poddradio får plats i appen. P3 har flera poddprogram som inte sänds som direktradio. Bland annat en podd om spel som behandlar ett enskilt spel i tio episoder. Det är också viktigt att det som görs av P3 finns på andra plattformar.

”Vi kan inte bara göra poddar och släppa på våra plattformar utan vi delar med oss till plattformar där publiken finns som Itunes och Spotify.” säger Cajsa Lindberg.

P3 har även utvecklat nyhetsverksamheten i P3 Nyheter.

”Den mest förändringsbenägna nyhetsredaktionen i Sverige är P3 Nyheter som har hittat nya sätt att göra nyheter för en ung publik. Ett exempel är när de förklarade Syrienkriget på en och en halv minut med ljud och grafik. Den har fått 600 000 visningar hittills och gjordes för en temadag på P3 om kriget” säger Cajsa Lindberg.

P3 når publiken bland annat genom arrangemang som Musikhjälpen och P3 Älskar. Dessutom har man startat P3 Star-klacken, som åker ut i landet varje vecka för att heja på ett idrottslag.

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.
Artikeln är ursprungligen publicerad på radiodagen.se.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share