Ytterligare ett uppskov för reklamradions DAB-start

Myndigheten för press, radio och TV ger reklamradion till 1 januari 2019 att komma igång med sina DAB-sändningar.

En anledning till beslutet är att den kommersiella radion väntar på sina nya tillstånd för FM-radio. Liksom i tidigare beslut om uppskov konstaterar myndigheten också att det fortfarande saknas besked från regering och riksdag om när ett beslut om en eventuell digitalisering kan förväntas. Reklamradion vill bygga ut DAB nationellt bara om Sveriges Radio får ett nationellt DAB-tillstånd, vilket SR saknar idag.

I beslutet ingår även att kraven på täckning för DAB-sändningarna skjuts fram. 1 april 2019 ska minst 35 procent av Sveriges befolkning nås, ett år sedan 50 procent och två år sedare 70 procent. För att klara reglerna krävs det i praktiken bara att varje station sänder från minst en sändare vid startdatumet 1 januari 2019.

MPRT har flera gånger givit reklamradion uppskov med DAB-starten sedan de 21 nationella och fyra lokala och regionala tillstånden gavs 2014. I oktober förra året flyttades starten fram med ett år till 1 oktober 2017. En ny prövning av villkoren görs i september nästa år.

Mer:
Förnyad prövning och förlängning av vissa tillståndsvillkor för digital kommersiell radio (PDF)

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share