Wormbs: Viktigt med slutdatum för FM

Regeringens särskilda utredare och branschsamordnare för digitalradion Nina Wormbs föreslår att digitalradion byggs ut och ersätter FM. Sveriges Radio och reklamradion ska starta samtidigt. Om två år ska 70 procent av landet nås av sändningarna med DAB+. Därefter byggs digitalradion ut och Sveriges Radios täckning blir 99,8 procent 2020.

”Radio är en medieform som bör ges bästa tänkbara förutsättning i ett demokratiskt informationssamhälle. Den bör ha en egen digital distributionsform som gör det möjligt för alla att överallt lyssna enkelt och utan att behöva betala extra” skriver Nina Wormbs i en debattartikel i Dagens Nyheter.

Enligt förslaget ska ett beslut tas i mars 2020 om släckning av FM-sändningarna 2022. För att det ska ske finns fyra villkor som ska vara uppfyllda. SR-s täckning ska vara 99,8 procent, det ska finnas ett mervärde för lyssnarna, 50 procent ska lyssna digitalt och det ska vara ”ekonomiskt och praktiskt möjligt” att konvertera radion i bilen. Villkoren är inspirerade av de som finns i Norge, där FM-sändningarna för åtminstone de stora kanalerna ska avslutas redan 2017.

Även om de fyra villkoren inte uppfylls föreslår Nina Wormbs att FM-sändningarna avslutas 2024.

”Det är viktigt att villkoren för teknikskiftet är klara och tydliga och att det finns ett slutdatum för processen. Detta gäller inte minst eftersom Sveriges Radios ökade kostnader för distribution under parallellsändningen föreslås lånefinansieras genom Riksgälden. Det är samma princip som vid digital-TV-övergången” skriver Nina Wormbs.

Reklamradion har redan fått digitala tillstånd, något som Sveriges Radio också föreslås få av regeringen. Dessutom vill Nina Wormbs att reklamradions nuvarande FM-tillstånd, som går ut 2018, ska kunna förlängas.

”Alla analoga tillstånd går ut i mitten av 2018 vilket innebär en stor osäkerhet för tillståndshavarna. Genom mitt lagförslag undanröjs den osäkerheten vilket innebär att kommersiell radio kan investera i ny distribution” skriver Nina Wormbs i debattartikeln.

Däremot finns det inga förslag i artikeln om sänkta koncessionsavgifter för reklamradion eller om extra anslag till Sveriges Radio för produktion av nya digitala radiokanaler.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share

One Comment

  1. Roy Sandgren

    Nina Wombs är köpt av lobbyisterna. DAB+ brottas fortfarande med problemet att få nya och existerande radiostationer att gå över till DAB+ i de länder som har DAB+. England har beslutat att alla analoga 7 års tillstånd när de löper ut, skall lysas ut igen och då på 12 år. Det är svårt att få lönsamhet i DAB+, stor konkurrens, få lyssnare per station, dålig täckning, dåligt ljud m.m.