LYSSNA DIREKT:  SVERIGES RADIO P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ Ekot sänder direkt ¦ P4 Plus ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Södertälje ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ P3 Din gata ¦ P2 Språk och musik ¦ P6 ¦ Radioapans knattekanal ¦ SR Sápmi ¦ SR Finska ¦ NENT GROUP Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Radio Rainbow ¦ Power Millennium ¦ Rix FM Fresh ¦ Svenska Favoriter ¦ Bandit Classic Rock ¦ Bandit Metal ¦ Bandit Ballads ¦ Bandit Alternative ¦ Power Club ¦ Power Street ¦ Dansbandsfavoriter ¦ Country Classics ¦ One Hit Wonders ¦ Star 90's ¦ Star 80's ¦ Star 70's ¦ Gamla Favoriter ¦ Electro Lounge ¦ Soul Classics ¦ BAUER MEDIA Mix Megapol ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ Vinyl FM ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ Retro FM (Malmö) ¦ NÄRRADIO Dixie Radio (Stockholm) ¦ Fun Radio (Malmö) ¦ Gold FM (Växjö) ¦ Guldkanalen Skåne (Staffanstorp) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Umeå/Vännäs, Lycksele, Örnsköldsvik) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Båstad ¦ Pirate Rock (Göteborg) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Topp 40 (Malmö) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Stockholm Närradio ¦ Sveriges Kristna Radio (Södertälje, Kristianstad) ¦ STUDENTRADIO DUR Dalarnas Studentradio (Falun) ¦ K103 (Göteborg) ¦ Pite FM (Piteå) ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Shore (Kalmar) ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Umeå Studentradio ¦ INTERNETRADIO BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Distfm.se ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Kanal Rewind ¦ Radio 50 Plus ¦

Webbradiolyssnandet ökar inte längre

sifowebb2015

webbradiopodd

6,7 procent lyssnar på webbradio en genomsnittlig dag, enligt statistik från Kantar Sifo som publiceras i rapporten Mediekonsumtion 2016 från Myndigheten för press, radio och TV.

Resultatet innebär att webbradion inte har vuxit sedan 2014, då motsvarande siffra från Kantar Sifo var 6,6 procent. Som webbradio räknas direktsänd radio, men inte efterlyssning.

Starkast är webbradion i åldersgruppen 35-49 år, där i genomsnitt 9,5 procent per dag lyssnar. 4,2 procent lyssnar i gruppen 9-19 år, 10,3 i 20-34 år, 5,3 i 50-64 år och 2,0 i 65-69 år. Poddradio används av 2,9 procent varje dag. Flest (6,3 procent) nås i åldersgruppen 20-34 år. Veckoräckvidderna är 18,5 procent för webbradion och 10,5 för poddradion.

I rapporten redovisas också de största poddarna enligt Orvesto-undersökningen. Överlägset störst är P3 Dokumentär med 761 000 lyssnar, före Alex & Sigge med 202 000 och Värvet med 192 000. Övriga poddar med mer än 100 000 lyssnare är The Filip och Fredrik Podcast med 171 000 och Fredagspodden med Hanna & Amanda med 118 000.

När det gäller radion skriver MPRT även att lyssnandet är relativt stabilt över tid. Färre lyssnar på traditionell radio (minus 6 procentenheter sedan 2010), men under samma tid har webbradio och särskilt efterlyssning och poddar ökar i popularitet. Lyssnandet är minst i den yngsta åldersgruppen – 12-29 år. Men den yngsta åldersgruppen är också den enda där lyssningen har ökat sedan 2014.

Myndigheten konstaterar i rapporten att mediekonsumtionen har blivit mer personligt anpassad och dessutom att mobilen blivit viktigare. I den yngsta åldersgruppen är internet nu lika viktig som alla andra medier tillsammans.

”Allt mer av vår mediekonsumtion sker på den enhet vi alltid bär med oss, telefonen. Det innebär att vi till exempel kan läsa nyheter, titta på klipp, vara sociala och lyssna på musik när vi önskar. De så kallade traditionella medierna når färre och tiden som spenderas på dem minskar samtidigt som användningen av medier online ökar. Fortfarande spenderar personerna i åldersgruppen 9 till 79 år sin medietid till övervägande del på traditionella medier, men hos de yngre har tiden för konsumtion online redan passerat tiden för traditionella medier” skriver MPRT i ett pressmeddelande.

Mer:
Mediekonsumtion 2016 (PDF)

REKLAMSTATISTIK

-25,2 %

Mediebyråbarometern, september 2020

KALENDER

30 okt Radiodager, online.
2 okt World DAB General Assembly 2020, online.
4 nov Radio- och poddagen 2020, online.
21-23 jan Paris Radio Show, Paris.
29 jan Radiodays, Köpenhamn.
24-25 mar Radiodays Asia, Kuala Lumpur.
2-4 maj Radiodays Europe, Lissabon.