Sveriges Radio behåller ledningen i webbradion

4,2 procent av befolkningen lyssnar på webbradio en genomsnittlig dag, enligt den senaste lyssnarmätningen från TNS Sifo. Det motsvarar 334 300 personer i åldern 9-79 år.

Resultatet är detsamma som för ett år sedan men 0,2 procentenhet lägre än i den förra mätningen. Sveriges Radios kanaler når 1,9 procent, medan reklamradion når 1,8 procent.

På veckonivå har lyssnandet gått ned något. 14,7 procent (1 167 700 personer) lyssnar under en vecka, vilket är minus 0,4 procentenhet sedan förra mätningen och ned med en halv procentenhet sedan förra året. Sedan förra året leder public service över reklamradion när det gäller webbradiolyssning. Sveriges Radio har en veckoräckvidd på 9,5 procent och reklamradion lockar 8 procent varje vecka.

Populärast är webbradion i åldersgruppen 20-34 år, där den dagliga räckvidden är 7 procent och veckoräckvidden 21,4 procent.

Share