Under årets första fyra månader steg radioreklamköpen i Finland med 18 procent, meddelar den finska branschorganisationen Radiomedia.
April blev den hittills starkaste månaden under 2011 med en ökningstakt på hela hela 28,2 procent. Bäst gick det för de rikstäckande reklamkanalerna som ökade sin försäljning med 33,2 procent, medan de lokala hade en tillväxt på 16 procent.
”Vi ser en intressant framtid framför oss när april är så här bra och de bästa månaderna på året traditionellt är maj och juni” säger Stefan Möller som är VD för Radiomedia.
”Det vi hör från fältet utlovar också en riktigt stark period för radion under de närmaste månaderna” fortsätter Stefan Möller, som pekar på branschens gemensamma arbete som en anledning till framgången.
”Radiomedia har hela tiden arbetat på att få ut budskapet om hur man använder radio på ett framgångsrikt sätt till annonsörer, byråer och den kreativa branschen i stort. Det vi har gjort tillsammans med våra samarbetspartners, vänner och medlemmar har verkligen betalat sig med rekordsiffror 2008, 2009 och 2010. Som alla vet var 2009 ett svårt år för medierna i hela Europa, men radion i Finland hade ett av de bästa åren någonsin. Och det ser lovande ut för 2010, som kan bli ännu ett rekordår” fortsätter han.
I januari nästa år inleds en ny koncessionsperiod för den finska reklamradion, som får tillgång till utökade sändningsområden och dessutom kommer ett antal nya stationer att starta.