Schibsted Brand Studio har tagit fram en teknik som automatiskt omvandlar annonsörers betalda textartiklar till ljud med hjälp av en AI-röst.
”Vi ökar tillgängligheten samtidigt som vi ger annonsörer ännu större möjlighet att nå ut och engagera sina målgrupper via Schibsteds sajter” säger Karin Schmidt, som är affärsutvecklingschef på Schibsted Brand Studio.
”Vi vill ligga i framkant när det kommer till storytellning och att ta ut kundernas innehåll på olika sätt och på olika plattformar. Att erbjuda detta till alla annonsörer som önskar är ett naturligt nästa steg för oss” fortsätter Karin Schmidt.
AI-satsningen gör att användare på sajter som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni och Blocket kommer att kunna välja om de ska läsa eller lyssna på annonsörsbetalda artiklar.
”Idag sker 30 procent av all mediekonsumtion via ljud och den här satsningen är ett naturligt steg för oss i vår strävan att göra vårt innehåll så lättillgängligt som möjligt för våra användare i deras vardag. Alla test och nya tekniker är viktiga verktyg för att mejsla ut framtidens optimala användarupplevelse” säger Frederic Skalberg, som är kommersiell rådgivare för poddar på Schibsted Marketing Services.
Först ut att testa den nya tekniken är elbolaget Tibber, som i en kampanj berättar om hur konsumenter kan sänka sina elkostnader.
”Det känns självklart att vara med och testa detta från start. För oss är det viktigt att testa nya grepp för att vara relevanta för våra användare. Vi ser också att lösningen går hand i hand med vår egen idé om att alltid utgå från konsumentens unika behov” säger Daniel Nillsson som är marknadschef på Tibber.