Radioreklamen upp 8,2 procent i februari

Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 26,2 miljoner kronor under februari, vilket innebär en ökning med 8,2 procent jämfört med motsvarande månad 2010. Det visar den senaste Mediebyråbarometern.

Uppgången för radion är något svagare än marknaden i stort, som växte med 14 procent, och betydligt mindre än det extrema resultatet (87 procent) som radion hade i januari. Att radion nästan fördubblade sin försäljning i januari förklaras av Sveriges Mediebyråer med periodiseringseffekter.

”Vi ser fortfarande en positiv start på 2011, samtidigt är det för tidigt att få en fingervisning för vart utvecklingen är på väg. Som vi redan antog i januari var det främst periodiseringseffekter som gav det extrema resultatet för den första månaden på året” säger Sveriges Mediebyråers VD Staffan Slörner i ett pressmeddelande.

De största vinnarna i februari var sökreklam (upp 46 procent), direktreklam (33) och TV (33).

Share