Radioreklamen ned 22 procent i mars

Grafik: Sveriges Mediebyråer.

I mars förmedlade mediebyråerna radioreklam för 46,7 miljoner kronor, enligt Mediebyråbarometern som publiceras av Dagens Media. Det är 22,2 procent mindre än i mars förra året.

Under årets första kvartal förmedlades reklam för 138,6 miljoner, vilket är 6,9 procent mer än under första kvartalet 2021.

Mediebyråernas totala förmedling av reklam i alla medier gick ned med 19,7 procent i mars men ökade med 8,5 procent under första kvartalet. Radion har alltså utvecklats något svagare än marknaden i stort.

”Medieinvesteringarna ser ut att minska kraftigt i mars. Men mars innehöll flera faktorer som påverkade resultatet: dels hade mars 2022 en faktureringsvecka mindre än samma månad föregående år, dels ser det ut att ha fakturerats en hel del i februari 2022 för mars månad eftersom februari var osedvanligt stark” säger Sveriges Mediebyråers styrelseordförande Daniel Eriksson i ett pressmeddelande.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share