Acast-undersökning: Ljudreklam behöver anpassas till poddar

Sofia Hellsten. Foto: Acast.

En ny global undersökning från Acast visar att reklam i poddar behöver anpassas till mediet.

Acast konstaterar att många varumärken fortfarande återanvänder reklam som har producerats för andra medier, i synnerhet radio. Undersökningen visar att skräddarsydd poddreklam uppfattas mer positivt och gör att lyssnaren får en starkare koppling till varumärken.

I undersökningen tillfrågades 1 800 poddlyssnare på Acasts mer etablerade marknader Sverige, USA och Storbritannien. Deltagarna fick lyssna på en poddanpassad ljudannons, en poddanpassad annons i 3D-format (med rumsliga effekter) och en traditionell radioannons – alla med samma avsändare och placerade i en naturlig poddmiljö.

60 procent hade ett positivt intryck av 3D-annonsen, 51 procent var positiva till den poddanpassade annonsen och 47 procent till radioannonsen. När det gäller varumärkespreferens var den poddanpassade annonsen mest framgångsrik (65 procent), före 3D-annonsen (60 procent) och radioannonsen (56 procent).

”Denna studie påvisar något vi länge talat om, att lyssnare längtar efter en mer kreativ och skräddarsydd upplevelse från varumärken som hörs i deras favoritpoddar. I takt med att podcastannonsering utvecklats från klassiska sponsorskap till längre format så som sponsored stories och branded episodes, är det nu dags för annonsörer att ta till sig de kreativa möjligheterna i mediet genom att proaktivt och medvetet även utforma ljudannonser som är skräddarsydda för podcastmiljön” säger Sofia Hellsten som är chef för Acast Creative EU.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share