Ny sajt ska visa Sveriges Radios bredd

I slutet av mars släpper Sveriges Radio de första delarna av sin ny webbplats www.sverigesradio.se. Det första som ändras är förstasidan och P4-s huvudsida. Därefter får även P3, P2 och P1 nytt utseende.

”Sidan behöver bli tydligare och enklare att hitta på. Framför allt ska det bli enklare att lyssna på Sveriges Radio” säger projektledaren Daniel Boo.

”Vi vill visa den bredd vi har i vårt innehåll. Vi har sex miljoner sidor idag. Det spännande med den enorma mängden innehåll är hur vi ska kunna visa upp det relevanta. Vi vill göra det på ett mer dynamiskt sätt och det ska framgå att det vi tipsar om är viktigt” fortsätter Daniel Boo.

Hela sajten blir bredare och går över från att vara vänsterställd till att bli centrerad. I toppen på alla sidor finns en horisontell navigationslist med ny sökfunktion. En mostvarande list i botten ger plats åt webb- och poddradion med volymreglage och programinfo. Här går det även att ladda ned ljudfiler och tipsa andra om innehåll. Bottenlisten, som går att minimera, ligger kvar även om man scrollar ner på sidor eller klickar sig vidare på sajten.

”Samtidigt som vi släpper förstasidan bygger vi på med en ny webbspelare och poängen med den är att den hänger med på alla sidor. Som vi ser det behöver man kunna surfa runt när man lyssnar på vår sajt” säger Daniel Boo.

I samband med övergången till den nya sidan övergår Sveriges Radio till att använda mediespelaren Flash och ljudformatet AAC för webbradion och senare även för 30-dagarsarkivet. Det innebär att användarna slipper ladda ned extra plugin-filer till sina webbläsare. Realaudio och Windows Media avvecklas däremot. Den högsta ljudkvaliteten som erbjuds blir AAC i en bitrate på 192 kilobit och så småningom kommer även poddradion att få bättre ljud.

Vid sidan av Daniel Boo har projektgruppen bestått av webbutvecklarna Josefina Moström och Mattias Örtqvist, konceptutvecklarna Mikaela Tigerschiöld, Henrik Tornberg och Ursula Haas samt innehållsutvecklaren Robert Henriksson.

”Vi har jobbat med en intern projektgrupp som har gjort det mesta av det konkreta jobbet. Sedan har vi samarbetat med Doberman, som nyligen blev utsedd till Sveriges bästa digitala byrå. Dessutom har många på Sveriges Radio varit med och tyckt till, testat och förberett” säger Daniel Boo.

Mycket arbete återstår dock, med tanke på den stora mängd sidor som finns på Sveriges Radios sajt.

”Vi gör allt i olika steg eftersom man vi behöver reaktionerna från publiken. Vi har varit klara med själva konceptet ganska länge, men sedan ska man bygga det rent tekniska, utveckla och ha chans att känna på sajten” säger Daniel Boo.

Den nuvarande SR-sajten gjordes för åtta år sedan.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share