Niklas Ehring ger sig in i radiobranschen igen. Idag är det premiär för hans nya hitstation Radio Deejay.
Niklas Ehring har erfarenhet som programchef på Power Hit Radio i slutet av 90-talet och början av 2000-talet. Stationen var under en period Stockholms största reklamradiostation med en blandning av R&B och danshits. Samma inriktning har hans nya internetstation Radio Deejay.
”Vi spelar hitsen med puls och feeling. På spellistan finns det som spelas på klubbar och diskotek i Sverige, samt det hetaste från Europa, England och USA. Vi ska alltid försöka vara först med den senaste dance- och hitmusiken och vi spelar bara ny musik. Det blir lite Power-känsla, en partystation” säger Niklas Ehring, som driver Radio Deejay som ett fritidsprojekt vid sidan av sitt arbete som VD på EVA Records.
Radio Deejay riktar sig främst mot unga storstadsbor i åldern 15-34 år med ett rytmiskt hitformat. Typiska artister är dansmusiknamn som Laurent Wolf, David Guetta, Bob Sinclair, Armin van Buuren, Alex Gaudino, Alex Gaudino, Stonebridge, Axwell, Basic Element, Alcazar och Basshunter. På R&B- och hiphop-sidan spelar Radio Deejay bland andra Rihanna, Flo Rida, Justin Timberlake, Promoe, Ciara och Timbaland. Dessutom blir det dansremixer av pophits med exempelvis Lady Gaga, Pink, Britney Spears, Madonna och Katy Perry.
Stationen marknadsförs med slogans som ”Welcome to the Party!”, ”Internet’s New Hit Music Station” och ”Hit after Hit and No Bullshit”.
För tekniken ansvarar Dan Eckardt, tidigare teknikchef på bland annat Radio City och Radio.se. Radio Deejay har inlett ett samarbete med Telia när det gäller mobillyssning och internetdistribution. Bland annat förser Telia Prolane stationen med en fiberförbindelse.
När det nya DAB-formatet DAB+ börjar användas i Sverige, siktar Radio Deejay på att vara en av stationerna i utbudet.