Nordic Entertainment utökar poddavdelningen genom att anställa en podcastkoordinator och två kommersiella projektledare.
”Vi ser att podcast är ett växande medium som når nya målgrupper. Som ett av Sveriges ledanda radiobolag och med vår gedigna kunskap inom radioproduktion och storytelling, ser vi stora möjligheter att stärka vårt erbjudande till både lyssnare och annonsörer” säger Christer Modig, som är VD för radioverksamheten inom NENT Group i Sverige.
Före jul rekryterades David Persson som podcastkoordinator med övergripande ansvar för produktionen och logistiken. Han har tidigare varit programledare och podcastansvarig på den nu nedlagda Norrköpings-stationen East FM.
Ny kommersiell projektledare med särskilt fokus på brandade poddar blir Sanna Lennartsson, som har jobbat som konsult inom content marketing och som producent och projektledare på OTW där hon bland annat arbetade med kunder som IKEA, Röda korset och Nordic Bet.
”Jag drivs av att hitta en perfekt matchning mellan redaktionella produkter och varumärken. Det handlar inte om att sälja ut ett innehåll, utan att utveckla ett kvalitativt format med samma tonalitet som varumärket vilket gör att det tilltalar både lyssnare, kund och poddmakare” säger Sanna Lennartsson.
Den tredje rekryteringen är Minna Brand, som blir kommersiell projektledare med fokus på sponsrat innehåll. Hon har senast funnits på STO-CPH där hon har arbetat med AFP för TV-produktioner.
”Efter att i många år jobbat med traditionell produktplacering i kommersiella TV-format, känns det superkul att ta klivet över till det digitala och podcast. Det blir allt viktigare för varumärken att skapa storytelling med hjälp av poddar och på ett naturligt sätt sprida budskapet till sin målgrupp. Jag tror vi bara skrapat på ytan vad gäller den här typen av annonsering” säger Minna Brandt.
Poddavdelningen leds av Julia Ringer-Meidal, som har varit digital director sedan juni förra året. Hon har tidigare varit marknadschef på Viasat som också ingår i NENT Group.