Mer pengar till SR, reklamradion slipper avgifter

Digitaliseringen av radion ska delvis finansieras genom extra anslag till Sveriges Radio och avskaffade koncessionsavgifter för reklamradion. Det föreslår regeringens branschsamordnare Nina Wormbs i sin plan för hur radion ska digitaliseras med tekniken DAB+.

Sveriges Radio har uppskattat att företaget behöver 100 miljoner extra för att kunna utveckla och producera program för digitala radiokanaler. Hälften av det räknar Sveriges Radio med att kunna prioritera fram internt. De resterande 50 miljonerna föreslår Nina Wormbs att Sveriges Radio får i extra tilldelning från rundradiokontot. Själva sändningskostnaderna, som också beräknas till 100 miljoner kronor årligen, ska finansieras via ett lån från Riksgälden.

Reklamradion ska kunna slippa koncessionsavgifterna för FM-tillstånden om de satsar på digitalradio. De kommersiella sändningstillstånden går ut 2018. Radiobolagen ska då kunna förlänga tillstånden utan koncessionsavgifter fram till den föreslagna FM-släckningen 2022.

Närradion ska ges möjlighet att fortsätta sända på FM-bandet, föreslås det även i betänkandet från Digitalradiosamordningen.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share

One Comment

  1. Roy Sandgren

    Bra för närradion, då finns det flera 1000 frekvenser lediga för närradion. Närradiostationer som vill ha egna frekvenser skall kunna få detta idag på AM bandet om de sänder minst 12 tim. eget mellan 06.00 – 21.00. Ingen delning av tid med andra !!