Global överens med BBC om DAB

Global, som är det största brittiska reklamradiobolaget, vill precis som BBC-s radiochef Bob Shennan avvakta med ett beslut om att släcka FM.

”Vi är överens med BBC om att det inte är dags att släcka FM. Vi stöder även fortsatt DAB och IP-distribution av vårt innehåll. Vi har nyligen startat många DAB-stationer på D1-plattformen, investerat i lokala DAB-sändningar och stora resurser i nya appar som Global Player” säger Globals chef och grundare Ashley Tabor till den brittiska radionyhetssajten Radio Today.

”Men trots det är runt hälften av lyssnandet fortfarande via FM. Med en sådan användarbas vore det för tidigt att släcka FM i nuläget. Nu ska BBC och den kommersiella radion arbeta tillsammans för att se till att radion fortsätter att växa och utvecklas i en radiovärld med flera plattformar” fortsätter Ashley Tabor.

Den brittiska regeringen ska överväga framtiden för FM efter att minst hälften av radiolyssnandet är digitalt – alltså via DAB, internet eller digital-TV-nätet. I den senaste mätningen var den siffran 49,9 procent.

Share