Det är inte bara i Norden som reklamradion gör sig av med anställda. USA-s största radiobolag Clear Channel genomför ännu en nedbantning av personalstyrkan.
Så sent som i januari tvingades 1 850 anställda lämna Clear Channel, som en del av ett besparingspaket. Det räckte uppenbarligen inte. Nu får ytterligare 590 Clear Channel-anställda lämna företaget. Totalt betyder det att 12 procent av personalen försvinner.
Till skillnad från förra gången kommer besparingarna huvudsakligen att drabba programavdelningarna på Clear Channels stationer. Men även teknik-, IT- och ekonomiavdelningarna påverkas. Lyssnarna kommer att märka av förändringarna genom att en del direktsända program ersätts av nätverksproduktioner och inspelade program.
Clear Channel har stora lån (16 miljarder dollar) efter att företaget togs över av Thomas H Lee Partners och Bain Capital förra året. Varje år måste företaget betala 1,3 miljard dollar bara i bankräntor. Därför är Clear Channel extra sårbart när reklammarknaden går ned. Under första kvartalet minskade Clear Channels omsättning med 23 procent.