Bauer testar reklamfri betalradio

Paul Keenan. Foto: Bauer Media.

Fyra brittiska radiostationer är först ut i Bauer Medias nya betalradioprojekt.

För 4 pund i månaden slipper lyssnarna att höra reklam och får tillgång till 20 extra musikkanaler, ett 30-tal exklusiva program samt ett programarkiv. Dessutom kan lyssnarna skippa upp till sex låtar i timmen tack vare en teknik som har tagits fram av Bauers egen utvecklare Tobias Nielsen.

”Vi har under det senaste året sett hur lyssnare vänder sig till radio för att hålla sig informerade, bli underhållna och hålla kontakt med omvärlden. Den här prenumerationsmodellen möter ett behov hos stora musikfans som bryr sig om sina favoritkanaler och vill utveckla sin musikpassion. Direktsänd radio, högkvalitativa program för efterlyssning och specialiserade poddar och program blir tillsammans med en unik användarstyrning en bra och lockande kombination” säger Paul Keenan, som är president of audio på Bauer Media.

Betalradiolösningen testas först på Bauers nischade brittiska musikradiokanaler Planet Rock, Kerrang, Scala och Jazz FM. Lyssnare kan börja prenumera via stationernas mobilappar. Om projektet lyckas i Storbritannien är tanken att det ska kopieras av andra Bauer-stationer i Europa.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share