Bauer, NENT, Acast och Spotify bildar Sound Advertising Bureau

Radiobolagen NENT och Bauer Media har bildat branschorganisationen Sound Advertising Bureau (SAB) tillsammans med Acast och Spotify.

Syftet är att driva ljudbranschen framåt och se till att ljudmediet blir en naturlig del av annonsörernas mediemix. Bland annat ska SAB arrangera events och ta fram cases, som kan fungera som underlag för annonsörerna.

”Vi på Bauer Media har tidigare drivit radiofrågor tillsammans med NENT (tidigare MTG Radio) i RAB. Men nu är det nya tider och dags att prata ”ljud” tillsammans med Spotify och Acast, vilket vi verkligen ser fram emot” säger Louise Lundgren, som är head of B2B & relations på Bauer Media.

”Nu när ljud är en så stor del av människors vardag så finns SAB där för att guida och stötta medieköpare med expertis, inspiration, events, case och relevant data. Allt för att underlätta och hjälpa dem hitta rätt strategi för sin ljudburna kommunikation” säger NENT-s radiochef Christer Modig till Resumé.

Reklamradion var tidigare organiserad i Radiobranschen (RAB), som lades ned efter att MTG lämnade samarbetet. Bauer Media är medlem av den europeiska organisationen AER.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share