Acast ökade förra året sin omsättning med 73 procent till 1,026 miljarder kronor. Det är första gången som det svenska poddbolaget omsätter mer än en miljard kronor.
Det negativa rörelseresultatet växte samtidigt från 149 till 222 miljoner kronor, delvis på grund av kostnader på 35 miljoner för bolagets notering.
Acast berättar i sin kvartalsrapport även att antalet lyssningar för första gången nådde över en miljard. För helåret 2021 blev summan 3,7 miljarder lyssningar. Acasts VD Ross Adams tror på fortsatt tillväxt och pekar på att verksamheterna i Sverige, Storbritannien och USA nu går med vinst.
”Vår starka tillväxt till trots är det vår bedöming att vi har gott om utrymme att fortsätta växa. Inte minst gäller det Nordamerika. I USA, som är den enskilt största marknaden i Nordamerika, har vi under 2021 vuxit med 60 procent. Om vi jämför med den oberoende analystjänsten Podtrac, har Acast nu den tredje största räckvidden i USA, och hade flest globala lyssningar under fjärde kvartalet jämfört med övriga amerikanska aktörer” säger Ross Adams.
”I Storbritannien och Sverige har vi vuxit med fantastiska 68 procent respektive 74 procent, något som under 2021 har lett till lönsamhet på såväl lokal nivå som efter allokering av globala kostnader. Lika glädjande är att även USA för första gången nått lönsamhet för helåret på lokal nivå, ett tydligt styrkebesked för den långsiktig finansiella hållbareheten i vår affärsmodell” fortsätter Ross Adams.