3,4 miljoner lyssnade på Musikhjälpen

3,4 miljoner svenskar lyssnade på Musikhjälpen-sändningarna i P3, enligt preliminär statistik från TNS-Sifo. Det är 200 000 mindre än förra året.

Musikhjälpen bidrog till att Sveriges Radio-sajten sverigesradio.se nådde en ny rekordnivå, med en räckvidd på 1,926 unika besökare varav 640 000 på Musikhjälpen-sajten. Appen Sveriges Radio Play hade över 400 000 unika användare, vilket är 20 procent fler än motsvarande vecka 2013. Det blev även rekord för antalet lyssningar på sverigesradio.se och Sveriges Radio Play med totalt nära fyra miljoner starter. På SVT Play och SVT FLow var antalet starter 2 miljoner.

På sociala medier nådde Musikhjälpen också ut. Veckoräckvidden på Facebook blev 1,9 miljoner unika besökare totalt och 1,1 miljoner på avslutningsdagen. På Twitter visades Musikhjälpens tweets 4,5 miljoner gånger och hashtaggen #mh14 trendade och låg i topp i princip hela veckan. Även på Instagram och Youtube var intresset högt.

”Musikhjälpen bygger väldigt mycket på publikens delaktighet i sociala medier: det som händer där påverkar innehållet i sändningarna i väldigt hög grad. I år såg vi framför allt ett lyft via Instagram, med 30 000 bilder på hashtaggen #mh14, och på Youtube, där klippen visades 650 000 gånger. Det är drygt 150 procents ökning mot i fjol” säger Sveriges Radios digitala direktör Martin Jönsson.

Share