Lyssnarrekord för Mix Megapol och NRJ

Mix Megapol och NRJ hade under vecka 51 sina största publiker sedan de elektroniska lyssnarmätningarna (PPM) infördes i januari 2013. Mix Megapols räckvidd var 20,3 procent, vilket är två tiondelar mer än under vecka 51 förra året. Resultatet gör att Mix Megapol blev den näst största radiokanalen i Sverige efter P4.

NRJ-s räckvidd under veckan var 9,3 procent, vilket är två promille mer än under vecka 22 i år.

Förklaringen till de höga siffrorna för Mix Megapol, som normalt ligger runt 16 eller 17 procent, är Mix Megapol Jul – det tillfälliga julmusikformat som för andra året i rad har använts. Mix Megapol Jul startade 30 november och pågick till 25 december, vilket innebär att julmusiken har spelats en vecka mer än förra året. Även Mix Megapols veckoräckvidd var den högst uppmätta: 50 procent vilket motsvarar 3,8 miljoner lyssnare.

”Det har varit en fantastisk respons från gamla och nya lyssnare. Mix Megapol har 12 procent av allt svenskt radiolyssnande under en enskild månad vilket är det högsta vi haft sedan PPM startade sina mätningar 2012. Under vecka 51 lyssnade varannan svensk i ålder 12-79 år på Mix Megapol, ett fantastiskt veckolyssnande” säger SBS Discovery Radios programdirektör Håkan Morland.

Att P3-s insamlingevenemang Musikhjälpen är slut ger utslag på räckvidden, som gick ned från 20,2 procent under Musikjälpen-veckan, till 17,8 procent.

siforackvidd1451

Station 2014-47 2014-48 2014-49 2014-50 2014-51
Radio Total 73,9% 75,0% 75,4% 75,8% 75,8%
Privat lokalradio Total 35,4% 37,2% 37,2% 37,2% 38,4%
SR Radio Total 59,9% 59,5% 59,8% 61,2% 60,6%
SBS Radio Total 26,0% 28,5% 27,6% 27,5% 29,7%
MTG Radio Total 14,8% 15,1% 15,2% 15,7% 15,8%
P1 15,9% 15,8% 17,6% 15,3% 15,6%
P2 2,3% 2,3% 2,1% 2,2% 2,6%
P3 17,7% 17,4% 16,8% 20,2% 17,8%
P4 40,8% 40,5% 40,5% 39,6% 40,8%
Mix Megapol 16,5% 18,9% 18,9% 19,0% 20,3%
RIX FM 11,9% 11,8% 11,7% 12,5% 12,7%
NRJ 8,6% 8,6% 9,0% 8,4% 9,3%
Rockklassiker 3,7% 4,0% 3,5% 3,5% 3,4%
Share