Webbradiolyssnandet ökar inte längre

sifowebb2015

webbradiopodd

6,7 procent lyssnar på webbradio en genomsnittlig dag, enligt statistik från Kantar Sifo som publiceras i rapporten Mediekonsumtion 2016 från Myndigheten för press, radio och TV.

Resultatet innebär att webbradion inte har vuxit sedan 2014, då motsvarande siffra från Kantar Sifo var 6,6 procent. Som webbradio räknas direktsänd radio, men inte efterlyssning.

Starkast är webbradion i åldersgruppen 35-49 år, där i genomsnitt 9,5 procent per dag lyssnar. 4,2 procent lyssnar i gruppen 9-19 år, 10,3 i 20-34 år, 5,3 i 50-64 år och 2,0 i 65-69 år. Poddradio används av 2,9 procent varje dag. Flest (6,3 procent) nås i åldersgruppen 20-34 år. Veckoräckvidderna är 18,5 procent för webbradion och 10,5 för poddradion.

I rapporten redovisas också de största poddarna enligt Orvesto-undersökningen. Överlägset störst är P3 Dokumentär med 761 000 lyssnar, före Alex & Sigge med 202 000 och Värvet med 192 000. Övriga poddar med mer än 100 000 lyssnare är The Filip och Fredrik Podcast med 171 000 och Fredagspodden med Hanna & Amanda med 118 000.

När det gäller radion skriver MPRT även att lyssnandet är relativt stabilt över tid. Färre lyssnar på traditionell radio (minus 6 procentenheter sedan 2010), men under samma tid har webbradio och särskilt efterlyssning och poddar ökar i popularitet. Lyssnandet är minst i den yngsta åldersgruppen – 12-29 år. Men den yngsta åldersgruppen är också den enda där lyssningen har ökat sedan 2014.

Myndigheten konstaterar i rapporten att mediekonsumtionen har blivit mer personligt anpassad och dessutom att mobilen blivit viktigare. I den yngsta åldersgruppen är internet nu lika viktig som alla andra medier tillsammans.

”Allt mer av vår mediekonsumtion sker på den enhet vi alltid bär med oss, telefonen. Det innebär att vi till exempel kan läsa nyheter, titta på klipp, vara sociala och lyssna på musik när vi önskar. De så kallade traditionella medierna når färre och tiden som spenderas på dem minskar samtidigt som användningen av medier online ökar. Fortfarande spenderar personerna i åldersgruppen 9 till 79 år sin medietid till övervägande del på traditionella medier, men hos de yngre har tiden för konsumtion online redan passerat tiden för traditionella medier” skriver MPRT i ett pressmeddelande.

Mer:
Mediekonsumtion 2016 (PDF)

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share

One Comment

  1. Roy Sandgren

    Antal lyssnare per radiostation är högst på FM, minst på webben. Flesta som lyssnar på webben lyssnar på någon station på AM FM DAB+ !!