LYSSNA DIREKT:  SVERIGES RADIO P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ Ekot sänder direkt ¦ P4 Plus ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Södertälje ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ P3 Din gata ¦ P2 Språk och musik ¦ P6 ¦ Radioapans knattekanal ¦ SR Sápmi ¦ SR Finska ¦ NENT GROUP Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Radio Rainbow ¦ Power Millennium ¦ Rix FM Fresh ¦ Svenska Favoriter ¦ Bandit Classic Rock ¦ Bandit Metal ¦ Bandit Ballads ¦ Bandit Alternative ¦ Power Club ¦ Power Street ¦ Dansbandsfavoriter ¦ Country Classics ¦ One Hit Wonders ¦ Star 90's ¦ Star 80's ¦ Star 70's ¦ Gamla Favoriter ¦ Electro Lounge ¦ Soul Classics ¦ BAUER MEDIA Mix Megapol ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ Vinyl FM ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ Retro FM (Malmö) ¦ Rockklassiker Hårdrock ¦ NÄRRADIO Dixie Radio (Stockholm) ¦ Fun Radio (Malmö) ¦ Gold FM (Växjö) ¦ Guldkanalen Skåne (Staffanstorp) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Umeå/Vännäs, Lycksele, Örnsköldsvik) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Båstad ¦ Pirate Rock (Göteborg) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Topp 40 (Malmö) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Stockholm Närradio ¦ Sveriges Kristna Radio (Södertälje, Kristianstad) ¦ STUDENTRADIO DUR Dalarnas Studentradio (Falun) ¦ K103 (Göteborg) ¦ Pite FM (Piteå) ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Shore (Kalmar) ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Umeå Studentradio ¦ INTERNETRADIO BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Distfm.se ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Kanal Rewind ¦ Radio 50 Plus ¦

Morgonshower för fokuserade på pendlare

Morgonshower är ofta uppbyggda för att passa pendlare – med många korta inslag och återkommande trafik, väder och tidsangivelser. Men det är fel tänkt, menar Radioanalyzer i en ny rapport.

Enligt 2014 Autumn Analysis – Mythbusting the Airwaves, som bygger på en analys av elektroniska lyssnarmätningar i fyra nordiska länder, är det bara hälften av morgonlyssnarna som lämnar hemmet under morgonshowen.

”Mellan 06 och 09 är hemlyssnarna i så kraftig majoritet att tablån borde anpassas till dem” skriver Radioanalyzer i rapporten.

Det här kan vara förklaringen till att public service-programmen är så starka på morgonen i de nordiska länderna, tror Radioanalyzer. Reklamradion använder helt enkelt fel modell, till skillnad från public service som har mindre trafik, mer nyheter, färre snabba underhållningsinslag och mer djup.

”Det är uppenbart att reklamradion har en utmaning när det gäller högkvalitativt innehåll oavsett tid på dagen. Det beror inte bara på vilka resurser som finns till buds, utan också på att musikmängden är så viktig. Och med upp till 20 procent av tiden avsatt för reklam blir det lite tid över för talinslag och innehåll” skriver Radioanalyzer.

”Därför måste reklamradions programledare vara bättre än sina kolleger i public service på att göra det innehåll som får plats intressant. De måste också bli bättre på att på ett skarpt sätt locka till nästa inslag, som kanske kommer efter reklamen” fortsätter Radioanalyzer.

Reklamradion är i många fall starkare på eftermiddagarna än på morgonen. Stationerna borde utnyttja det genom att marknadsföra eftermiddagen mer, göra fler kopplingar mellan morgon och eftermiddag och öka musikandelen på morgonen, föreslår Radionalyzer.

Ladda ned rapporten här.

REKLAMSTATISTIK

+0,0 %

Mediebyråbarometern, oktober 2020

KALENDER

21-23 jan Paris Radio Show, Paris.
29 jan Radiodays, Köpenhamn.
24-26 mar Radiodays Asia, online.
2-4 maj Radiodays Europe, Lissabon.