Webbradiolyssnandet fortsätter att öka

Lyssnandet på webbradio har ökat det senaste året, enligt hittills opublicerade resultat från TNS-Sifos telefonundersökning.

7,3 procent lyssnar på webbradio en genomsnittlig dag, enligt TNS-Sifo. För ett år sedan var motsvarande siffra 6,7 procent.

Sveriges Radios webbradios dagliga räckvidd har stigit från 3,7 procent till 4,5 procent, medan reklamradion har minskat från 2,8 till 2,2 procent.

Webbradiolyssnandet har ökat mest i åldersgruppen 20-34 år, som med 12 procent i daglig räckvidd är den grupp som lyssnar mest.

När det gäller veckoräckvidd har webbradion ökat från 19,8 till 20,6 procent. Även här har Sveriges Radios webbradio blivit populärare – från 13,9 till 14,2 procent – medan reklamradion har gått ned – från 10,3 till 9,8 procent.

TNS-Sifo slutade att redovisa webbradiolyssnandet i början av 2013, då man gick över till elektroniska lyssnarmätningar (PPM) på nationell nivå. Men webbradion mäts fortfarande i de telefonundersökningar (CATI) som genomförs på regional nivå fyra gånger om året. De två mätmetoderna är inte helt jämförbara, bland annat eftersom den elektroniska mätningen redovisar räckvidd efter hur många som har lyssnat minst 5 minuter medan telefonmätningen utgår från 15 minuters lyssnande.

I siffrorna för webbradion ingår endast lyssnandet på direktströmmande kanaler. Däremot finns inte efterlyssning eller poddradio med i resultaten.

Share