Tysk reklamradio vill stoppa reklam i ARD

FFH_HDH_1Organisationen VPRT, som representerar den kommersiella radion och TV-n i Tyskland, kräver hårdare begränsningar av reklamen i public service.

VPRT vill begränsa public service-radions reklammängd till mellan 10 och 20 minuter om dagen. Dessutom ska reklam bara få sändas i två program. På morgonen ska det vara helt reklamfritt i ARD-s radiokanaler, tycker VPRT. Idag finns ett liknande förbud för public service-TV att sända reklam under TV-ns primetime på kvällen.

”Precis som när det gäller TV begränsar reklam i public service-radion vårt spelutrymme och stör konkurrensen. Vårt förslag är ett realistiskt steg, som också skapar en mer rättvis marknad” säger Hans-Dieter Hillmoth, som leder VPRT-s radiostyrelse.

I ARD samarbetar de nio public service-bolagen i de tyska delstaterna (NDR, Radio Bremen, RBB, MDR, WDR, HR, SR, SWR och BR). Den nationella public service-radion drivs av Deutschlandradio.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share