Fortsatt nedgång för reklamradion

Reklamradion fortsätter att förlora lyssnare, enligt årets första lyssnarmätning från TNS-SIFO. Reklamradions dagliga räckvidd har minskat från 31,5 till 30,9 procent sedan den förra mätningen. Det är det lägsta resultatet sedan 2003.

Sveriges Radio ligger kvar på samma nivå som i förra mätningen, 49,2 procent, medan närradion går ned något till 3 procent.

P4 har återhämtat sig från en nedgång i våras och ökar en halv procentenhet till 32,2 procent. Det är det högsta resultatet sedan våren 2007. De övriga SR-kanalerna tappar dock. Mest nedåt går det för P3, som tappar 0,8 procentenhet och hamnar på 10,5 procent.

Rix FM behåller ledning bland reklamkanalerna, men minskar till 13,6 procent – vilket innebär en nedgång med 3,8 procentenheter på ett år. Mix Megapol ökar marginellt till 9,7 procent, men ligger under resultaten under första halvåret 2009.

MTG Radios totala räckvidd minskar med en halv procentenhet till 20,3 procent, medan konkurrenten SBS Radio minskar med 0,1 procentenhet till 14,7 procent.

Sveriges Radios marknadsandel fortsätter att öka och ligger nu på 66,5 procent. Samtidigt minskar reklamradions andel till 26,6 procent.

2009-12009-22009-32009-42010-1 
75,473,876,675,675,2Radio totalt
47,746,848,749,249,2Sveriges Radio totalt
32,831,133,331,530,9Privat lokalradio totalt
2,93,33,13,33,0Närradio totalt
11,911,312,412,912,5SR P1
1,61,41,71,81,7SR P2
10,110,411,411,310,5SR P3
31,330,631,131,732,2SR P4
9,010,310,59,49,7Mix Megapol
1,91,92,22,32,1NRJ
17,413,414,314,013,6RIx FM
3,62,83,32,82,9Lugna Favoriter
3,12,93,53,43,3Bandit Rock
0,92,13,43,63,2Rockklassiker
0,30,30,40,50,3Favorit
24,219,921,920,820,3MTG Radio
13,115,416,314,814,7SBS Radio
Share