SVT-chef: DVB-T2 istället för DAB+

dvbt2Radion kan använda TV-tekniken DVB-T2 istället för DAB+. Det tycker SVT-s distributionschef Jan-Olof Gurinder i en intervju med Mitt i musiken.

DVB-T2 börjar testas före jul i Stockholm och Uppsala och är en vidareutveckling av den europeiska standarden för digital-TV i marknätet. T2 stöder till skillnad från det nuvarande marknätet även mobil mottagning, vilket är en viktig förutsättning för radion. Men om radiobranschen vill vara med brådskar det, enligt Jan-Olof Gurinder, som är kritisk till att T2 ännu inte har utvärderats för radio.

”Vill radion vara med på TV-tåget så går det nu. Det påverkar inte minst hur man bygger upp sändarnätet. Så det finns ett beslutsfönster nu under en tid för att välja det här spåret kanske istället för att gå vidare på DAB+-spåret” säger Jan-Olof Gurinder till Mitt i musiken.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share

7 Comments

  1. reslfj

    Radio med DVB-T2 vil være langt bedre end DAB+. 2-3 gange højere kapacitet pr kanal, bedre signalkvalitet og meget bedre dækning. Det er en selvklar løsning.
    Men radio til portable og til biler kan og skal ikke sendes i samme multiplex som TV.
    En DVB-T2 TV multiplex vil anvende den såkaldte ’32k mode’, der har ekstra høj kapacitet som behøves for TV, men kun kan modtages med en fast TV antenne. I en TV DVB-T2 mux kan klassisk musik sendes, som multikanal Digital Dolby og med meget høj bit-rate – lyden vil være i super kvalitet. I forhold til en TV kanal er det kun en lille del.
    Ved modtagelse i bilen, skal man anvende DVB-T2 parametre, der giver god modtagelse under farten, dvs. bedre tåler Doppler effekter. Sådanne parametre kan/vil også spare på batteri strømmen – meget vigtigt – ved modtagelse på portable radioer og fx i mobiltelefoner.
    Jeg vil kalde et sådant DVB-T2 ’subset’ for DVB-T2A (Audio) eller blot T2A radio.
    Til bilen og til portable radioer vil det uden tvivl være fint at anvende de VHF bånd III frekvenser, der nu er afsat til DAB/DAB+. Disse kanaler har god dækning. En sådan 1.7 MHz ’recycled DAB’ kanal vil med DVB-T2A kunne have en kapacitet på mellem 40 og 60 kvalitets* radiokanaler. Når man sender i en 1.7 MHz VHF kanal vil senderne bruge mindre energi. Vigtige er imidlertid, at DVB-T2A radiomodtagere vil kunne nedsætte strømforbruget meget kraftigt (i forhold til en TV UHF mux sender med 8 MHz båndbredde). Strømforbruget kan yderligere nedsættes ved brug af ’burst mode’ som kendt fra den i øvrigt forældede DVB-H mobil-TV standard.
    Ved at anvende T2A radio – også når det udsendes i en 1.7 MHz VHF ’recycled DAB’ kanal – vil alle nye TV modtagere – udover TV og musik fra TV muxen – automatisk også kunne modtage alle radiokanaler, blot man tilslutter en egnet VHF antenne.
    Der er dog mindst fire forhold der skal afklares.
    Lavere patent licenser skal aftales.
    De optimale DVB-T2 parametre skal udvælges og, en T2A under-standard skal skrives.
    En programguide og brugermenu skal beskrives pga. de mange mulige kanaler (50+) i en T2A multiplex.
    Af hensyn til prisen på en radio og strømforbruget skal der bygges modtager chips the T2A understandarden.
    Lars 🙂
    Da en 1.7 MHz T2A multiplex bla. kun skal behandle under 10% af den bit-rate en DVB-T2 TV mux udsender, er det muligt at bygge en T2A chip på en langt mindre chip – og det er afgørende for prisen på en T2A radio modtager.
    Man skal naturligvis anvende HE-AAC lydkodning

  2. Roy

    Varför inte DRM i am-bandet 150 khz – 27 MHz.
    DRM+ i band l, ll, lll, och L-bandet??
    DRM och DRM+ kan radiostationerna äga sina egna sändare.
    Behöver inte dela mux med andra, enkelt.
    Har du en dab+ mottagare i bilen, kan du lyssna i flesta länders dab och dab+, har du även drm, kan du lyssna över gränserna, öppna havet,öknen, norska bergen,till 100%, var som helst.

  3. Roy

    T2A-Radio har kunnat användas sedan 10 år tillbaka, men har inte slagit ut andra radiosystem som, am ,fm dab+ drm och drm+. 1.500.000 svenskar kan lyssna på t2a radio.
    Detta vi digitalamarknätet med en fribox, bara en ny sökning, helt enkelt.

  4. Per (Insatt ingenjör)

    Radio i DVB-T2 är inte en teknisk realitet idag utan kräver en utveckling av nästa generations mobila och handhållna tv-standard, NGH, där standardiseringsarbetet inte ännu har startat.
    En kommersiell introduktion av ”radio i ett mobilt DVB-T2 system” inklusive att det finns RADIO-mottagare i butiken att köpa för överkomliga priser LIGGER ÅTMINSTONE 10-15 år FRAMFÖR OSS.
    Och då enbart under förutsättning att någon av de större länderna England, Tyskland, Frankrike har tagit till sig DVB-T2 OCH börjat att använda det för mobil RADIO OCH att näten som byggs är tillräckligt yttäckande för att kunna stå upp mot FM-täckningen. I annat fall kommer det blir det aldrig av. Vad är det som gör att DVB-T2 skulle vara snabbare än DAB+ i denna aspekt?
    De relativt få länder som idag har sagt att de ska använda DVB-T (England och Finland) kommer att vidareutveckla system och mottagare primärt för STATIONÄR HDTV – dvs det tillämpningsområde som DVB-T2 standarden framför allt togs fram för. Radio har ingen plats i deras planer. Innebär att DVB-T2 näten kommer inte att byggas för mobila radio-tillämpningar, mottagare kommer inte att komma med för mobila radion viktiga egenskaper och teknisk prestanda. Som direkt kontrast har England och Frankrike (och Norge och Danmark m.fl) redan valt det DAB-baserade systemet för att sända mobil radio.
    SVT-chefen Gurinder hinner gå i pension innan han får se mobil radio i ett yttäckande DVB-T2 nät. Men man förstår hans utspel – för SVT är det ju bra om SR:s radiokanaler kan vara med och bekosta uppbyggnaden av tv-nätet.
    Sammanfattat: vill man ha använda DVB-T2 för radio är det bara att vänta 10-15 år och se vad som händer. I annat fall finns DAB+ med färdigutvecklade mottagare och en global marknad. Lyssnaren struntar nog i vilket system som väljs bara det erbjuder ett bättre utbud än det gamla analoga FM och att det går att köpa prisvärda mottagare…..

  5. Roy

    Låt själv de radiostationer(väntar på tillstånd) som ej idag har tillstånd att själv välja vilket system de vill sända över. DVB-T2Radio, internet,AM/FM/DAB+/DRM eller DRM+. Lyssnarna avgör då vilket system som är bäst genom att köpa dessa mottagare.

  6. Henrik Hagström

    Att sända radio i TV nätet är det dummaste jag hört på länge. Ska vi sätta TV apparater på instrumentpanelen i bilarna för att kunna lyssna på radio? Idag har alla bilhandlare DAB+ radio apparater på tillbehörslistan, och det håller på bli standard i Europa. även om Sverige genomför DVB-T2 radio, kommer det aldrig finnas några mottagare för konsumenterna. detta eftersom andra länder satsar på DAB+.
    Vi måste även tänka internationellt, många bilar igenom Europa och man vill kunna lyssna på radio i alla länder.