Sveriges Radios nya logotyper

Sveriges Radios fick idag en ny grafisk profil, som har tagits fram av designbyrån Happy Forsman & Bodenfors i Göteborg.

I profilen ingår nya logotyper för huvudkanalerna P1, P2, P3 och P4 och grafiska element och färger för respektive kanal.

”Vi använder vår tradition som utgångspunkt för att göra något nytt, modernt och samtidigt trovärdigt” säger Sveriges Radios VD Cilla Benkö i ett pressmeddelande.

Logotypen för Sveriges Radio innehåller Karl-Erik Forsbergs SR-märke från 1957, men hela företagsnamnet skrivs ut. Kanallogotyperna har också tydligt influerats av Karl-Erik Forsbergs stil.

”I den digitala medievärld som nu utvecklas är förkortningen SR varken speciellt informationsbärande eller särskiljande. Sveriges Radio säger att vi är ett svenskt bolag och att vi sysslar med just radio” säger marknadschefen Rebecka Ioannidis Lindberg.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share