Svag uppgång för radioreklamen i april

För första gången i år visar Mediebyråbarometern på en ökning för radioreklamen. Under april förmedlade mediebyråerna radioreklam för 37,8 miljoner kronor, vilket innebär en svag uppgång med 2,4 procent.

Under årets första fyra månader har förmedlingen av radioreklam minskat med 15,1 procent till 117,3 miljoner kronor.

Summan för alla medier var under april 1,38 miljarder kronor, vilket är en ökning med 7,8 procent sedan förra året.

”Trots den fortsatta ekonomiska oron i Europa fortsätter våra medlemmar uppvisas starka tillväxtsiffror. De följer heller inte den övergripande trenden på reklammarknaden, som redovisar en avmattning under det första kvartalet. Vidare kan vi redan nu konstatera att även maj kommer att lbi en månad med höga investeringar och hög utförsäljningsgrad vilket med säkerhet kommer att befästa ytterligare tillväxt” säger Staffan Slörner, som är VD för Sveriges Mediebyråer.

Mediebyråbarometern sammanställs av Sveriges Mediebyråer.

Share