Storbritannien: Reklam i BBC:s poddar ”katastrofalt” för poddbranschen

Broadcasting House i London. Foto: BBC.

Det vore ”katastrofalt” för den brittiska poddmarknaden om BBC får börja sända reklam i sina poddar på externa plattformar. Det skriver 20 kommersiella mediebolag och branschorganisationer i ett brev till den brittiska kulturministern Lucy Frazer.

”BBC:s förslag, som de presenterade i sin årliga plan 28 mars 2024, innebär att de vill konkurrera direkt med kommersiella bolag genom att introducera reklam i Storbritannien i sina poddar och on-demand-program, till att börja med på externa plattformar som Apple Podcasts och Spotify. Det här vore en stor förändring mot det nuvarande upplägget, där BBC:s innehåll finansieras av en licensavgift och erbjuds reklamfritt på alla plattformar, vid sidan av kommersiellt innehåll från andra bolag” skriver de 20 bolagen.

”Effekten av om BBC skulle ta ljudreklaminkomster från en poddbransch under uppbyggnad skulle bli katastrofal, särskilt för alla små, obereoende poddproducenter” fortsätter de.

De 20 bolagen föreslår att regeringen ger i uppdrag åt mediemyndigheten Ofcom att göra en översyn av ljud- och poddmarknaden i Storbritannien, med ett särskilt fokus på hur BBC påverkar marknaden.

Brevet har undertecknats av Audioboom, Bauer, Channel 4, COBA, DMG Media, Global, Goalhanger, Guardian Media Group, ITV, National World, News UK, Newsquest, News Media Association, Paramout/Channel 5, Podmasters, Radiocentre, Reach, Sky, Telegraph och Tortoise.

Sedan 2018 sänder BBC reklam i sina poddar utanför Storbritannien, med Acast som samarbetspartner.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share