Smarta högtalare blir en allt viktigare distributionsform för radio i Storbritannien. Enligt den senaste mätningen från Rajar står smarta högtalare för 14 procent av lyssnandet, vilket är 4,1 procentenheter mer än för ett år sedan.
Webb och appar står för 10,5 procent av radiokonsumtionen i Storbritannien. Totalt har den internetbaserade distributionen en andel på 24,4 procent efter en uppgång på 2,0 procentenheter.
Sedan förra året har andelen för DAB minskat 1,3 procentenhet till 39,8 procent. Det analoga lyssnandet via FM och mellanvåg ökade samtidigt något till 32,4 (+0,3). Lyssning via TV minskade med 1,1 till 3,4 procent.
Den kommersiella radion har för första gången mer av sin lyssning via internet (28 procent) än via FM (27 procent). Dessutom har den kommersiella radions andel av lyssnandet stigit med 3,0 procentenheter till 51,4 procent, vilket är den högsta nivån någonsin.