Medieinvesteringarna via mediebyråerna minskade med hela 19,8 procent i november, enligt Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer. Men nedgången beror delvis på att månaden hade en faktureringsvecka mindre än november 2021.
”Medieinvesteringarna minskade kraftigt på bred front i november med nästan 20 procent. Men november innehåller en faktureringsvecka mindre än samma månad 2021, vilket påverkar resultatet cirka 12-15 procent. Vi ser alltså en reell tillbakagång om cirka 5-8 procent jämfört med en mycket stark novembermånad 2021” säger Benjamin Holmgred, som är styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
För radion blev minskningen dubbelt så stor som marknaden i stort. Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 72,4 miljoner kronor, vilket är 40,4 procent mindre än siffran för 2021.
För årets första elva månader ligger radion dock fortfarande på plus. Mediebyråerna har förmedlat radioreklam för 593,4 miljoner kronor, vilket är 2,8 procent mer än motsvarande period 2021. Marknaden i stort har samtidigt vuxit med 4 procent.