Staffan Rosell: "En varumärkesfråga"

SBS Sweden byter namn till SBS Media Group Sweden och samtidigt införs en ny grafisk profil även för SBS Radio. Förändringen är en del av arbetet med att skapa ett mediehus, med både radio- och TV-kanaler.

”Detta är endast en varumärkesfråga och handlar om att man ska förstå att alla våra varumärken på radio- och TV-sidan tillhör samma koncern” säger SBS Radios VD Staffan Rosell, som även är vice VD för SBS i Sverige.

”SBS gjorde denna samordning till SBS Radio redan vid samgåendet med Bonnier Radio 2003. För TV-ns del har man kallat sig Kanal 5 och Kanal 9, men kommer nu att använda SBS TV som sitt bolagsnamn och B2B-varumärke” fortsätter Staffan Rosell.

Under året samordnar SBS den regionala annonsförsäljningen för radio och TV. Vid årsskiftet slogs de regionala annonskontoren för radio och TV ihop i Malmö och Göteborg. 1 september var det dags för Stockholm och ytterligare 20 regioner följer i höst. Men någon sammanflyttning av programverksamheterna är inte på gång.

I samband med etableringen av SBS Media Group Sweden har företaget tagit fram en ny tillfällig sajt, som finns på http://www.sbs.se. En mer utvecklad version kommer att presenteras senare.

Den nya grafiska profilen, som kombinerar företagsnamnet med tecknade munnar, har gjorts av byrån Torvestig.

Se en större version av den grafiska profilen här (PDF).

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share