SR: Reklamradions nedgång en "oroande trend"

Sveriges Radio går upp i den senaste lyssnarmätningen från TNS Sifo. Men SR-cheferna är oroliga över att reklamradion fortsätter att förlora unga lyssnare.

”Det som är bekymmersamt i Sifos rapport är att allt färre yngre lyssnar på kommersiell radio. I långt perspektiv är det en oroande trend. Den kommersiella radion är viktig för att unga människor ska grundlägga vanan att lyssna på radio” säger Sveriges Radios VD Mats Svegfors och vice VD Cilla Benkö i ett pressmeddelande.

Sveriges Radio har även låtit Sifo göra en särskild lyssnarundersökning om SR-s valbevakning. Totalt lyssnade 3,1 miljoner personer mellan 18 och 79 år på någon del av valbevakningen. Partiledarutfrågningarna i P1, P3 och P4 nådde 1,3 miljoner lyssnare. I åldersgruppen 18-34 år tycker 80 procent att valbevakningen var viktig eller mycket viktig.

Share

2 Comments

  1. Roy

    varför skall de unga lyssna på skit radio från Stockholm??
    Det är inte lönt att sända radio till dem, de har ju ingen större inkomst.

  2. Roy

    Tillägg, att kommersiella radion faller är att lyssnarna funnit andra stationer och tröttnat på 08-stationerna.