SR genomför Poddfest utan kommersiella aktörer

Pia Kalischer. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.

Lördag 23 mars är det dags igen för SR:s årliga poddevenemang Poddfest på Fotografiska i Stockholm. Under eftermiddagen och kvällen kan besökarna se och höra poddare på tre scener.

Förra året var Poddfest ett samarbete mellan Sveriges Radio och de kommersiella bolagen Spotify, Acast, Podplay (Bauer Media) och Perfect Day. Det samarbetet fortsätter inte i år.

”Vi har gemensamt beslutat att pausa samarbetet kring Poddfest. Istället tittar vi på möjligheten att samverka kring ett bredare arrangemang längre fram” säger Pia Kalischer, som är evenemangsansvarig beställare på SR.

”Rent generellt kan man konstatera att den svenska podcastmarknaden ser helt annorlunda ut idag än när vi startade Poddfest. Det är svårt att inom evenemangets format spegla hela floran av producenter, produktionsbolag, fristående aktörer och plattformar på ett rättvisande sätt” fortsätter Pia Kalischer, som även säger att samarbetet med de kommersiella aktörerna ”har varit enormt kul, givande och positivt på alla sätt och vis”.

Hittills är tio SR-poddar inbokade till årets Poddfest: Creepypodden i P3, P3 Krim, USA-podden, Fråga Agnes Wold, P3 Dokumentär, Monarkerna, P3 Klassikern, Radiokorrespondenterna Ryssland, Dagens Eko och Fas 3.

P3 Klassikern är en av årets debutanter på Poddfest.

”Som relativt ny podd ser vi verkligen fram emot att möta publiken live och prata böcker” säger P3 Klassikerns programledare Emelie Rosenqvist.

Från Poddfest direktsänds även P3-programmet P3 med Ison Glasgow och Assia Dahir.

Poddfest startades 2013 under namnet Radiodokumentärerna, blev Dokupodd 2016 och fick sitt nuvarande namn 2018.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share