Spotifys poddannonsering upp 20 procent

Spotifys huvudkontor i Stockholm. Foto: Johan Lindström.

Spotify har på ett år ökat antalet användare med 22 procent till 515 miljoner och antalet betalande användare med 15 procent till 210 miljoner. Det visar Spotifys kvartalsrapport för första kvartalet. Det är femte kvartalet i rad med en accelererande användartillväxt.

Omsättningen steg med 14 procent till 3,042 miljarder euro, medan förlusten växte från 6 till 156 miljoner euro. Både omsättningen och resultatet var bättre än Spotifys egna prognos för perioden.

Annonsförsäljningen steg med 17 procent, med en nästan 20-procentig ökning för poddannonseringen som framförallt drevs av egna och exklusiva poddar.

Till slutet av 2023 väntar sig Spotify ytterligare 15 miljoner användare, varav 7 miljoner betalande.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share