Sveriges Radio hämtar sin första innovationsdirektör från den kommersiella konkurrenten Bauer Media.
Simon Gooch är idag digital media director på Bauer Media, med ansvar för företagets digitala utveckling i Skandinavien. Han tillträder efter sommaren som innovationsdirektör på Sveriges Radio.
Innovationsdirektör är en ny post på SR, som ersätter den tidigare rollen som digitala direktör men med en bredare roll. Fokus ligger på innovation och utveckling av företagets alla delar – FM, digitalt och socialt.
”Det är ingen tvekan om att Simon Gooch passar perfekt för rollen som innovationsdirektör. Han har en i branschen erkänt stark och bred omvärldskunskap med fokus på samhället, publiken och medier i förändring. Dessutom är han van vid att driva digital förflyttning med ljudet i fokus och inser vikten av att de tre benen – den analoga marksända radion, det digitala utbudet och den sociala närvaron – samspelar för att vi långsiktigt ska kunna nå publiken” säger SR-s VD Cilla Benkö i ett pressmeddelande.
Som innovationsdirektör kommer Simon Gooch att ingå i företagsledningen och i programenhetens ledning tillsammans med programdirektör Björn Löfdahl och utbudsdirektör Cecilia Bodström. Han blir även chef för avdelningen Digitala Medier och analysavdelningen Publick och Omvärld samt för innovationsledaren som håller innovationsteamen.
”Det känns spännande och otroligt roligt att börja på Sveriges Radio. Fler människor konsumerar ljud i dag än någonsin tidigare och att arbeta med hur Sveriges Radio ska bemöta publiken i framtiden är ett viktigt uppdrag. Sveriges Radio har drivit innovation oavsett plattform sedan många år tillbaka och det är något som jag verkligen brinner för och ser fram emot att hjälpa mina nya kollegor med. Samtidigt lämnar jag ett fantastiskt team på Bauer som har kommit väldigt långt på sin digitala resa och känner mig stolt över det vi har åstadkommit de senaste åren” säger Simon Gooch.
Simon Gooch har arbetat på Bauer Media (tidigare SBS Radio) sedan 2007. 2009 blev han chef för avdelningen Nya Medier och sedan digital media director.
Foto: Andreas Yannelos.