Schibsteds ljudsatsningar ”ger utväxling”

Schibsteds kontor i Stockholm. Foto: Schibsted.

Schibsted-koncernen minskade sina intäkter med 1 procent till 3,776 miljarder norska kronor under första kvartalet samtidigt som resultatet gick ned med 12 procent till 423 miljoner. För News Media, där Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Podme ingår, minskade intäkterna med 2 procent till 1,791 miljarder norska kronor.

I sin kvartalsrapport berättar Schibsted att satsningen på ljud ”börjar ge utväxling” med fortsatt tillväxt för Podme och ökad räckvidd för poddarna från Aftonbladet och Svernska Dagbladet.

”Exempel på det är Sportbladet Daily, som lanserades i mars och snabbt gick upp i topp på listorna över de mest lyssnade sportpoddarna. Men också Svenska Dagbladets dokumentär Dynastin, som kom i februari, och är tidningens enskilt mest framgångsrika publicering hittills när det gäller sålda prenumerationer. Vi ser en hög betalningsvilja för premium ljudinnehåll” säger Siv Juvik Tveitnes, som är koncernchef för Schibsted News Media.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share