Schibsted ansluter till Poddindex

Schibsted-huset i Stockholm. Foto: Schibsted.

Schibsted går in som publicist i poddbranschens gemensamma mätvaluta Poddindex. Sedan tidigare redovisas Schibsteds poddar i Poddindex via distributören Acast.

”Vi märker ökad efterfrågan från våra annonsörer att medverka i en poddkontext. Genom att vi nu går in som publicist i Poddindex blir det tydligt för annonsörerna att överblicka vilka poddar som ingår i Schibsteds univers och se potentialen”säger Frederic Skalberg, som har jobbtiteln commercial advisor podcast på Schibsted Marketing Services.

Schibsted-ägda Aftonbladet står bakom Sveriges största dagliga nyhetspodd Aftonbladet Daily och startade förra veckan sportmotsvarigheten Sportbladet Daily. Systertidningen Svenska Dagbladet nådde nyligen 400 000 lyssnare med poddserien Dynastin om familjen Stenbeck.

I Schibsteds ljudsatsning ingår dessutom poddplattformen Podme, som är koncernens snabbast växande prenumerationsprodukt någonsin.

”Vår plan är att fortsätta växa poddaffären och den senaste tidens framgångar inom ljud är ett kvitto på att vi har kompetensen och viljan som krävs för att fortsätta bryta ny mark. Poddindex är en given aktör som validerar våra och andras räckvidder, en transparens som gynnar både publicister och annonsörer” säger Joakim Flodin, som är VD för Schibsted Marketing Services.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share