SBS och Berlingske i radiosamarbete

Det finns bara två konkurrenter om det sjätte FM-nätet i Danmark.

Förra året gick Radio 100 FM i konkurs och lämnade tillbaka sin koncession för ”FM6”-nätet, som täcker Själland och en bit av Jylland. Idag gick anmälningstiden ut för de företag som vill vara med i en skönhetstävling om koncessionen inför en ny tillståndsperiod.

En av de tävlande är Radio 100 FM i ny tappning och med ny ägare. Dessutom har SBS Radio och tidningsföretaget Berlingske Media lämnat in en gemensam ansökan. SBS och Berlingske vill med Pop FM skapa en konkurrent till DR-s P4-kanal, med målgruppen 35-55 år och ett musikformat som koncentrerar sig på 70-, 80- och 90-talen. Berlingske ska leverera nyhetssändningarna till stationen.

Berlingske Media och SBS Radio har skapat ett gemensamt företag, FM6, som ska driva den nya radiostationen. Berlingske äger 60 procent och SBS Radio 40 procent. Enligt koncessionsreglerna får SBS Radio inte söka tillståndet eftersom SBS Radio redan driver Nova FM. Men SBS kommer runt regeln genom att finnas med som minoritetsägare.

Pop FM sände fram till 2005 på ett antal FM-frekvenser i Danmark. I januari relanserades stationen som en webbradio på www.popfm.net.

Den nya FM6-koncessionen är på åtta år och innehåller inga innehållskrav. Vinnaren utses genom en granskning av affärsplanerna och ansökarnas tidigare erfarenhet av radiobranschen. Koncessionsavgiften sätts som en variabel avgift på omsättningen över 75 miljoner danska kronor. Vid den lägsta nivån blir avgiften 5 procent av omsättningen.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share

One Comment

  1. Roy

    Bara 2 sökande??? Var är de andra sökande som tror man kan tjäna millioner på reklamradio? I Sverige betalar man frivilligt millioner om året för varje lokalt FM tillstånd.