Sämre resultat för Viaplay men radion säljer mer

Anders Jensen. Foto: Viaplay Group.

Viaplay Group gjorde en förlust på 171 miljoner kronor under tredje kvartalet. Samtidigt ökade försäljningen i kvarvarande verksamheter med 25,4 procent till 3,972 miljarder kronor.

Annonsintäkterna (som står för 21 procent av koncernens försäljning) minskade med 3 procent på grund en svagare marknad för TV-reklam. Det kompenserades till viss del av att radioreklamen fortsätter att växa.

”Viaplay Group Radios lyssnarandel ökade både i Norge och Sverige, marknaden för radioreklam uppskattas ha ökat på den svenska marknaden och varit stabil på den norska” skriver koncernen i kvartalsrapporten som inte innehåller några separata siffror för radioverksamheten.

Viaplay skriver ned sin prognos för årets resultat och säger att ett sparpaket kommer att genomföras nästa år. Mer detaljer kommer att presenteras på den kapitalmarknadsdag som arrangeras 9 november.

”Som ett resultat av de omedelbara effekterna av den generella ekonomiska avmattningen på försäljningen av annonsering och abonnemang, den lägre än väntade försäljningen av premiumabonnemang i Norge samt det strategiska beslutet att avsluta ett ofördelaktigt distributionsavtal sänker vi vårt mål för organisk tillväxt i Norden för helåret till cirka 10 procent. Samtidigt förväntas den internationella försäljningen överträffa våra tidigare förväntningar och vi ser nu framför oss en organisk försäljningstillväxt för koncernen på cirka 20 procent för helåret” skriver koncernchefen Anders Jensen.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share