RTL-s nya talangjakt kombinerar radio och TV

Europas största kommersiella radio- och TV-bolag RTL Group har lanserat talangjakten The One, som sänds på både radio och TV i koncernens hemland Luxemburg.

Den första delen av The One liknar formatet The Voice, med en jury som vid två ”blinda” uttagningar väljer ut 16 deltagare. Dessa får sedan spela in varsin låt i en professionell inspelningsstudio och garanteras spelningar på RTL-s radiostationer RTL Radio Lëtzebuerg och Eldoradio under maj. Samtidigt genomförs en lyssnaromröstning som eliminerar hälften av deltagarna. De återstående åtta finalisterna framträder i en TV-sänd final den 10 juni.

”Vi letade efter ett nöjeskoncept som kombinerar styrkorna i våra tre medier: TV, radio och internet. Genom att spela på sångarnas anonymitet kände vi att vi kunde skapa ett ”surr” kring dem på radio och internet. Hela Luxemburg kommer att undra vilka som döljer sig bakom rösterna” säger RTL Lëtzebuergs programdirektör Steve Schmit till RTL Groups nyhetsbrev Backstage.

Share