RTL behåller ställningen som den populäraste radiokanalen i Frankrike, med en daglig räckvidd på 12,3 procent. Det visar den senaste mätningen från Médiamétrie.
Public service-radion Radio France har en relativt stabil räckvidd men har ökat sin andel av radiolyssnandet från 20,3 till 22,4 procent sedan förra året.
Bland de enskilda kanalerna är det Nextradios talkanal RMC (tidigare Radio Monte-Carlo) som har ökat mest det senaste året. RMC når nu 6,4 procent av fransmännen en genomsnittlig dag, vilket är nytt rekord och en uppgång med 0,7 procentenhet. RMC bytte 2002 format till nyheter och sport, vilket alltså har givit utdelning.
jan-mar 08 | nov-dec 08 | jan-mar 09 | |
---|---|---|---|
12,6 | 12,7 | 12,3 | RTL |
11,0 | 10,7 | 10,6 | NRJ |
9,8 | 10,6 | 10,2 | France Inter |
9,1 | 10,0 | 9,4 | Europe 1 |
9,2 | 9,1 | 8,9 | France Info |
8,2 | 7,8 | 7,7 | Skyrock |
6,5 | 6,9 | 6,9 | France Bleu |
7,0 | 7,4 | 6,6 | Nostalgie |
6,8 | 6,7 | 6,6 | Fun Radio |
5,7 | 6,2 | 6,4 | RMC |