Rekord för radioreklamen i januari

Radioreklamen slog nytt rekord för januari, enligt Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.

Mediebyråerna ökade i januari sin förmedling av radioreklam med hela 57,6 procent till en ny rekordnivå för januari månad. Bara kategorin utomhus/trafikreklam, som växte 149,1 procent, hade en bättre utveckling. Totalt steg mediebyråernas förmedling med 27,4 procent, vilket innebär att radion har tagit marknadsandelar från andra reklammedier.

”Medieinvesteringarna har inlett året mycket starkt. Januari 2022 hade dock en faktureringsdag mer än januari 20221, vilket betyder att en normal ökning skulle ligga på cirka 15 procent. Men ökningen i januari ligger på 27,4 procent och är därmed den fjärde högsta januarinoteringen någonsin för Mediebyråbarometern” säger Daniel Eriksson, som är styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.

”Både utomhus/trafikreklam och radio nådde rekordnivåer under månaden, även TV ökade kraftigt – det är tydligt att annonsörerna söker bred räckvidd. Vi kan också, återigen, konstatera att marknaden är fullt återhämtad efter pandemin. Det kommer bli mycket spännande att följa medieinvesteringarna under 2022” fortsätter Daniel Eriksson.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share