I oktober ökade mediebyråerna sin förmedling av radioreklam med 6,5 procent i oktober till 62,7 miljoner kronor, enligt den senaste Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer. Den totala förmedlingen av reklam gick upp med 14,3 procent under oktober.
”Oktober är den enskilt största, och därmed viktigaste, månaden för mediebyråerna sett till omsättning. Siffrorna för oktober är urstarka och omsättningen är högre än 2019, det vill säga före pandemin. Det tyder på att den lilla svacka vi kunde se i september endast var en isolerad effekt” säger Sveriges Mediebyråers styrelseordförande Daniel Eriksson i ett pressmeddelande.
De enda mediekategorier som minskade i oktober var direktreklam och sökreklam.
Totalt för årets första tio månader har förmedlingen av radioreklam stigit med 9,8 procent till 475,8 miljoner kronor. Det är en något lägre tillväxt än marknaden i stort, som har ökat med 12,1 procent.