Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 65,2 miljoner kronor under september. Det är 5,1 procent mer än under september förra året, enligt siffror från Mediebyråbarometern som publiceras av Dagens Media.
Samtidigt gick den totala marknaden ned med 4,4 procent. Vid sidan av radio växte även kategorierna populärpress (+15,3 procent), bio (+24,1), online display (+8,3) och online video (+17,0). Det största tappet gjorde dagspress kväll som föll med 36,7 procent. TV fick sin sämsta september-siffra någonsin och minskade med 11 procent.
Enligt Benjamin Holmfred, som är styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer, är nedgången för reklammarknaden mindre än väntat.
”Dels hade vi ett riksdagsval i september 2022, vilket ger höga jämförelsetal, dels är vi inne i en lågkonjunktur. Noteringen i september är faktiskt högre än både 2021 och 2020. Så trots en nedgång får ändå september 2023 anses som oväntat stark” säger Benjamin Holmfred i ett pressmeddelande från Sveriges Mediebyråer.
Under årets första nio månader har förmedlingen av radioreklam ökat 4,7 procent medan marknaden i stort krympt med 6,6 procent.